Compagnie
theater
16 mei

DE PODCAST

Compagnie
theater
16 mei

de podcast




Tijdens het derde deel van deze serie onderzochten we krimp.

Wat is toch die obsessie met groei van de mens? Is het leven leuker met minder? Welke kansen biedt krimp? En kan krimpen niet iets heel moois zijn?

In samenwerking met kunstenaar Arne Hendriks en speciale gast Tom Wurdinger duikt Ultra Ultra in de wereld van krimp.

 
Tijdens het derde deel van deze serie onderzoeken we krimp.

Wat is toch die obsessie met groei van de mens? Is het leven leuker met minder? Welke kansen biedt krimp? En kan krimpen niet iets heel moois zijn?

In samenwerking met kunstenaar Arne Hendriks duiken we in de wereld van krimp.

 
ARNE HENDRIKS

Arne Hendriks is een Nederlandse kunstenaar en tentoonstellingsmaker die een aantal jaren geleden het project The Incredible Shrinking Man opzette. Hij is bijna 2 meter lang, maar is daar niet per sé blij mee.
Vooral toen hij ontdekte dat elke centimeter boven de 152 cm ongeveer 6 maanden van je levensverwachting kost.

Via speculatief design onderzoekt Hendriks de gevolgen van het krimpen van de mens tot 50 centimeter. Mensen worden al vele jaren juist alleen maar groter. Daardoor hebben we meer energie, eten en ruimte nodig. Wat als we nu eens besluiten om dit proces om te draaien en onze kennis in te zetten om te mens te laten krimpen?

Arne is getrouwd en heeft identieke tweelingzonen. Toen ze 7 jaar oud werden, besefte hij dat ze de gemiddelde lengte van een volwassen Mbuti pygmee hadden bereikt, 136cm. Als je ze op elkaar zou zetten, hadden ze dezelfde hoogte als Robert Wadlow, de langste persoon die ooit leefde (272 cm).


TOM WÜRDINGER

Tom Würdinger is neuro-oncoloog en hoogleraar aan het VU Medisch Centrum te Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op het ontwikkelen van nieuwe diagnostiek en therapie voor de behandeling van kanker.
Met zijn onderzoek heeft hij een internationaal significante plaats in het hersentumoronderzoek verworven en won hij verschillende prijzen.
Tom Würdinger heeft verschillende patenten op zijn naam en is founder en CSO van thromboDx, een start-up gericht op moleculaire diagnostiek.
Samen met zijn vrouw Femke Lutgerink heeft hij recent een fonds opgericht om de interactie tussen kunst en wetenschap te bevorderen.


ULTRA ULTRA

Ultra Ultra is een campagne- en ontwerpbureau, bekend van onder andere de Tostifabriek en Doehetzelfkip.

We ontwerpen campagnes die bewustzijn vergroten, betrokkenheid scheppen en mensen in beweging krijgen.


ARNE HENDRIKS

Arne Hendriks is een Nederlandse kunstenaar en tentoonstellingsmaker die een aantal jaren geleden het project The Incredible Shrinking Man opzette. Hij is bijna 2 meter lang, maar is daar niet per sé blij mee.
Vooral toen hij ontdekte dat elke centimeter boven de 152 cm ongeveer 6 maanden van je levensverwachting kost.

Via speculatief design onderzoekt Hendriks de gevolgen van het krimpen van de mens tot 50 centimeter. Mensen worden al vele jaren juist alleen maar groter. Daardoor hebben we meer energie, eten en ruimte nodig. Wat als we nu eens besluiten om dit proces om te draaien en onze kennis in te zetten om te mens te laten krimpen?

Arne is getrouwd en heeft identieke tweelingzonen. Toen ze 7 jaar oud werden, besefte hij dat ze de gemiddelde lengte van een volwassen Mbuti pygmee hadden bereikt, 136cm. Als je ze op elkaar zou zetten, hadden ze dezelfde hoogte als Robert Wadlow, de langste persoon die ooit leefde (272 cm).



TOM WÜRDINGER

Tom Würdinger is neuro-oncoloog en hoogleraar aan het VU Medisch Centrum te Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op het ontwikkelen van nieuwe diagnostiek en therapie voor de behandeling van kanker.
Met zijn onderzoek heeft hij een internationaal significante plaats in het hersentumoronderzoek verworven en won hij verschillende prijzen.
Tom Würdinger heeft verschillende patenten op zijn naam en is founder en CSO van thromboDx, een start-up gericht op moleculaire diagnostiek.
Samen met zijn vrouw Femke Lutgerink heeft hij recent een fonds opgericht om de interactie tussen kunst en wetenschap te bevorderen.



ULTRA ULTRA

Ultra Ultra is een campagne- en ontwerpbureau, bekend van onder andere de Tostifabriek en Doehetzelfkip.

We ontwerpen campagnes die bewustzijn vergroten, betrokkenheid scheppen en mensen in beweging krijgen.